Verwachtingsvol en met vrolijke gezichten komen de kinderen opnieuw de school binnen, eindelijk!
Elk kind draagt een zelf geknutseld scheepje. De een heeft een driemaster, de ander een klassiek gevouwen krant, de variatie is enorm. Allemaal zetten ze hun kunstwerkje voorzichtig op het blauwe zeil in de zaal. Uit alle windstreken komen de scheepjes de haven binnen. Alle kinderen hebben hun eigen avonturen beleefd en brengen schatten en verhalen mee. Net zoals ze schepen van de vloot van Koningin Vaya.
‘De vloot van Vaya’ is een (gratis) kunstproject voor het basisonderwijs. Het is een kunstzinnig ritueel om een terugkomst naar de school met elkaar te vieren, betekenis te geven aan de ervaringen die buiten de school zijn opgedaan.
De metafoor van de terugkerende schepen biedt de kinderen impliciet de mogelijkheid zich met de situatie uit een te zetten en zich (opnieuw) te verbinden met de school, de leerkrachten en de klasgenoten.
‘De vloot van Vaya’ is ontwikkeld voor de heropening van de scholen na de sluiting door het Corona-virus. Maar het project kan ook worden uitgevoerd na een vakantie of bij de opening van een nieuwe school. Het project kan school-breed worden gedaan maar ook met een enkele groep.
Het project is helemaal naar eigen inzicht aan te passen en uit te bereiden. Het verhaal over de vloot van Koningin Vaya nodigt uit om op verschillende manieren met het thema te werken. Het project kan een uurtje in beslag nemen maar kan ook eindeloos worden uitgebreid.
‘De vloot van Vaya’ start met het vertellen van het verhaal en van daaruit kunnen verschillende verwerkings-activiteiten worden gedaan. Op de pagina met lesideeën worden diverse suggesties besproken.
Bezoek nu de mooie website ‘De Vloot van Vaya‘ van Michiel Bos om verder te gaan.