Waarom accepteren we niet dat volwaardig onderwijs nu even niet bestaat?
In uw artikel ‘De tijd van wennen aan onderwijs op afstand is wel voorbij’ (Ten eerste, 16 januari) wordt gewezen op de manieren waarop onderwijs op afstand wordt aangeboden. Er klinkt een oordeel in door over leerkrachten die nog onderwijs op papier meegeven en die geen volwaardige schooldag aanbieden. Naast rekenen, lezen en spelling móét er ook natuur, burgerschap en geschiedenis gegeven worden.
Ik ben een leerkracht in het speciaal basis onderwijs en ik heb me na het lezen van dit artikel werkelijk suf gepiekerd of ik het eigenlijk wel goed doe. Omdat ik van ouders juist hoor dat het niet te doen is om de hele dag de kinderen te begeleiden heb ik ervoor gekozen me voor groep 4 te beperken tot de vakken lezen, spelling en rekenen. Het materiaal daarvoor heb ik persoonlijk afgeleverd thuis zodat ik even poolshoogte kon nemen en hoi kon zeggen.
Ik heb ervoor gezorgd dat kinderen niet de hele dag aan het werk hoeven zijn. Maar dat zij wel de belangrijkste doelen behandelen. In plaats van dat zij allemaal op dezelfde tijd moeten inbellen krijgen de kinderen door mijzelf opgenomen filmpjes met instructie. Ze kunnen die dan kijken op het moment dat het het beste uit komt thuis. Ze mogen mij bellen met vragen en ik neem geregeld contact met ze op.
Intussen vang ik eenderde van mijn klas op omdat hun ouders een cruciaal beroep hebben of omdat er thuis een kwetsbare situatie is.
Maar ik lees in uw krant dat ik het eigenlijk allemaal verkeerd doe. En dat ik, ondanks dat de tweede basisschoolsluiting als een volkomen verrassing kwam, er beter aan gedaan had mezelf het afgelopen half jaar te scholen in het geven van volwaardig online onderwijs aan kinderen van 7 jaar oud. En ik moet me schamen dat ik geen volwaardige schooldag aanbied nu.
Dat we accepteren dat volwaardig onderwijs niet bestaat in deze situatie
Welke thuiswerkende ouder heeft op dit moment een volwaardige werkdag? Wie heeft, behalve zorgmedewerkers, überhaupt volwaardige dagen op dit moment? En weet u dat een schooldag pas echt volwaardig is door de sociale interactie op school? We zitten in een crisis. We doen allemaal wat we denken dat goed is. Ook leraren die dingen op papier meegeven. Ik ken voldoende ouders die door de bomen het bos niet zien als ze zowel zelf aan het werk zijn als de hele dag de kinderen aan het schoolwerk moeten houden.
Dus ik zou het fijn vinden als we een beetje flexibel kunnen denken over welk onderwijs gepast is in deze situatie. Dat we accepteren dat volwaardig onderwijs niet bestaat in deze situatie. En dat we er een beetje op vertrouwen dat leerkrachten hun eigen leerlingen en ouders kennen en kunnen inschatten en afstemmen wat haalbaar is.
Sanne van den Bergh is docent in groep 4 van het speciaal basisonderwijs.
Schrijfster: Sanne van den Bergh
Bron: Volkskrant 18 januari
Beeld: ANP